IV Kohtaaminen

Tammikuussa 2015 kohtasimme Radisson Blu Seaside- hotellissa Helsingin Hietalahdessa. Päivä alkoi aamukahveilla ja Kirsi Parviaisen johdatuksella hyvän työyhteisön ja sen edellytysten rakentamiseen.







Heti alkuun kerättiin 7 minuutin aikana kysymyksiä liittyen hyvän työyhteisön edellytyksiin. Listasta tuli hyvinkin kattava:




Onko esteitä?
Miten saadaan kaikki mukaan?
Ketä varten olet töissä? Itseäsi vai asiakkaita?
Miten henkilökunta voi?
Rahoitus/materiaalit?
Miten vähemmällä henkilökunnalla saadaan annettua hyvää hoitoa?
Uskallatko kysyä neuvoa jos et tietä? Kukaan ei ole täydellinen!
Miten toista kuunnellaan?
Ketkä hyötyy?
Kunnioitatko työkavereitasi?
Miten toista voi auttaa
Mitkä on tavoitteet?
Uskallatko myöntää, että et osaa?
Miten ehditään, millä ajalla?
Pystytkö olemaan rehellinen?
Luottamus?
Onko sinulla työntekijänä velvollisuus pitää ammattitaitoasi yllä?
Yhteistyökyky?
Pystytkö olemaan täysin ammatillinen töissä?
Asenne/motivaatio?
Onko työyhteisösi tasa-arvoinen?
Vastuualueet?
Oletko tyytyväinen oman työsi jälkeen?
Mitä voisi tehdä toisin?
Miksi olet valinnut tämän ammatin?
Miten saadaan muut innostumaan ja lähtemään mukaan?

On tärkeää löytää ensin oikeat kysymykset mitä täytyy pohtia ratkaisujen löytämiseksi. Näin paneudumme varmasti oikeisiin kohtiin. Mutta vain ratkaisuilla saamme konkretiaa aikaiseksi.


Kaikki lähtee asiakkaan hyvinvoinnista. Se on hoitotyön A ja O. Tultiin tulokseen, että ihmiset on kuitenkin eri syistä töissä. On aitoja ja rahan takia olevia. On helpompi toteuttaa muutoksia ja kehitystä kun on henkilökuntaa jotka haluaa tehdä tätä hommaa,

Jos esimies ei kannusta muutoksia, ovat ne todella hankalia henkilöstön toteuttaa. Vahva positiivinen esimies on perusedellytys jatkuvasti kehittyvässä työyhteisössä.

Tavoitteena on asiakkaan hyvinvointi ja yksilöllisyyden huomioon ottaminen on tärkeintä. Miten saadaan erilaisten ihmisten erilaiset tarpeet kohtaamaan ja toteutumaan. Otetaan huomioon aina myös asiakkaan omanarvontunto.


Paljon keskustelua ja suvaitsevaisuutta. Tiedon kulkua on parannettava, jotta muutoksia voidaan paremmin ottaa käyttöön. Miten taataan kaikille tieto muutoksista? Muistakaa KOKEILLA erilaisia toimintamalleja ja asioita! Ennen suunniteltiin monta kuukautta, kokeiltiin, viriteltiin ja sitten vasta oikeasti tehtiin. Vanhalla toimintamallilla uusien toimintatapojen käyttöönottoon menee pahimmillaan monta vuotta. Sprintissä kahden kuukauden kokeilussa katsotaan vaikka kerran viikossa miten kokeilu etenee. Mitä on saatu tehtyä, mitä pitää kehittää, miten toimii? Tiedonkulku toimii ja saadaan palautetta. Kun aika on täysi, kokeilu lopetetaan. Sen jälkeen katsotaan mitä on tehty ja tehdään päätöksiä käyttöönotosta ja jatkojalostamisesta.



Pystytäänkö joustamaan? Pystytäänkö kyseenalaistamaan omia ajattelumalleja?
Toinen hahmottaa kokonaiskuvan kautta ja toinen hahmottaa yksityiskohtien kautta.
Sosiaalisten tyylien tarkastelu.

Pystyakseli katsoo tyyppejä joille tärkeitä on asiat ja niitä joille on tärkeitä ihmiset. Vaaka-akselilla oikealla on ne jotka haluaa vaikuttaa. Vasemmalla yksityiskohtaisuus, maltti ja ei tarvetta vaikuttaa asioihin vahvasti. Tästä muodostuu nelikenttä jolla voidaan kuvata ihmisen persoonallisuustyyppiä. On hyvä tiedostaa työyhteisön jäsenten taipumuksia, jotta osaamme tulkita heidän toimintaansa eri tilanteissa.

Työskentelyn välissä kävimme Ravintola Violassa maistuvalla lounaalla.



Ammatillisuus
Muistetaan, että samassa asiassa voi olla monta eri tapaa tehdä oikein. Kunhan on yhteinen näkemys hyvästä lopputuloksesta. Jokainen voi tehdä eri järjestyksessä, mutta lopputulos asiakkaalle on oltava sama.

Kaikille oma työnkuva selville.
Kirjoita kolme ohjetta jolla varmistetaan työnilon onnistuminen työpaikalla.


Puolen päivän jälkeen teimme lentävän vaihdon ja jatkoimme päivää Eeva Jaakonmäen kanssa. Linkki Eevan kotisivuille,









Haluamme lokeroida ja tulkitsemme asioita siten, että ajattelumme tukee lokerointia.




Aivot muistavat negatiivisen kokemuksen huomattavasti pidempää kuin positiivisen kokemuksen. Palautuminen negatiivisesta on siis hitaampaa kuin positiivisesta.

Ongelmien meittiminen on huomattavan paljon helpompaa kuin ratkaisujen ajattelu. Ongelmat on tuttuja ja niitä on pyöritelty aiemminkin, mutta ratkaisut ovat uutta ja tuntematonta. Tämä huomataan helposti kahvipöytäkeskusteluistamme jne.











 Välillä voi ottaa vähän rennomminkin koulutuksessa ollessa. Siitä piti huolen viereisen taukotilan FatBoy- säkkituolit

 Ideointimenetelmänä 6 hatun menetelmä on perusteellinen ja monesta näkökulmasta ideaa lähestyvä. Otimme esimerkiksi yhteisten tilojen viihtyvyyteen ja pöytien käyttöön liittyviä ongelmia.











Päivän lopetimme hyvissä ajoin ja siirryimme majoittumaan huoneisiimme. Iltapäivällä oli 4 tuntia vapaa-aikaa ja sen käytimme parhaaksi katsomallamme tavalla. Kävipä joku shoppailemassakin Helsingin keskustassa.

Illalliselle oli varattu kirjasto. niminen loossi Violasta. Myös Jaana Utti liittyi seuraamme illallisen ajaksi.








Yön ja hotelliaamiaisen jälkeen keräsimme matkalaukut mukaan ja siirryimme kulman taakse Tamoran ubiikin oppimisen fyysiseen ulottuvuuteen. Päivän ohjelmassa oli Harmaakallion yksikön toiminnan onnistumisen elementit. Keräsimme räväkän listan ehdottomista vaatimuksista joita Harmaakalliossa tulee olla.





1. Kylpyhuoneiden suunnittelun on oltava tarkoituksenmukaista. Kylpyhuoneeseen on voitava kulkea esteettömästi pyörätuolilla ja ovien on avauduttava siten, että niitä ei tarvitse kiertää. Liukuovet ajavat asian kapeammissa tiloissa. WC- istuimen  ympärille on jäätävä riittävä tila niin asukkaalle kuin häntä avustavalle hoitajallekin.

2. Yksikön alueen ympärille on rakennettava aita. Aita alueen ulkolaidoilla helpottaa alueen hahmottamista ja tekee ulkoilusta miellyttävää ja turvallista asukkaille.

3. Luonnollisen ympäristön näkyminen kaikista ikkunoista on hyvin tärkeää. Nurmialueita ja metsää.

4. Jokaisen asukkaan on oltava mahdollista liikkua huoneistaan ulos ja ulkoilmaan myös sängyssä ollessaan. Asukkaiden omissa huoneissa tulee olla persoonalliset ulko-ovet.

5. Huoneet ja kerrokset eri värisiksi. Ei ainoastaan kerroksittain, vaan eri värisiä huoneita tulee olla myös samassa kerroksessa, jotta myös vähemmän liikkuvat asukkaat voivat nauttia vaihtelevasta värimaailmasta.

6. Hyvin suunniteltu, riittävä, käytännöllinen, mutta myös kodikas valaistus.

7. Yhteinen oleskelutila muodostuu kuudesta eri teemalla toteutetusta alueesta josta on vapaa pääsy toisiinsa. Jokaiselta alueelta on suora näkyvyys muille alueille, jolloin henkilökunnan on mahdollista olla läsnä kaikille tilassa oleskeleville asukkaille yhtä aikaa. Yhteisen tilan sydämenä toimii keskelle sijoitettu tulisija jossa tulee olla mahdollisuus myös valmistaa leipää ja sämpylöitä. Yhteisöllisyyden luonnollinen toteutuminen onnistuu vain näin. Ympäri vuorokauden.





Terälehdet:
- Kahvila. Leivoksia ja kahvia. Voi keittää milloin haluaa
o Ulkoterassi kahvilalla kalusteineen
- Lisää yhteisöllisyyttä ja sosiaalista elämää
- Spa/Kauneushoitola
o Ulkopuoliset palveluntarjoajat voivat käyttää omiin palveluihin ja henkilökunta voisi myös hyödyntää työssään
- Mediahuone
o Videotykki, karaoket, telkkarit. Elokuvat, kodinomainen olohuone yhteisölle
- Käsityöpaja
o Kangaspuut ja muita käsityötarvikkeita. Kaikkien käytössä
- Kirjasto/Rentoutushuone
o Laadukkaat ja hyvät kalusteet
o Kirjahyllytapetit
o Säkkituolit, lehdet
o Lukunurkkaus
- Viihdehuone
o Lautapelit, piano, esiintymistila
- Puutarha
o Kasvihuone
o Kukkia
o Pensaslabyrintti
o Penkkejä, patio
o Tekolampi
o Patsaita
o Vuodenaikojen mukaan ulkoilumahdollisuudet
o Luononläheisyys
o Vesiputous
- Äijälä

4 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Piti kirjoittaa ,että teillä ollut mielenkiintoiset koulutuspäivät.

    VastaaPoista
  3. Hyvät päivät sentään Helsingissä ! Suuret kiitokset kaikille !! Antoisaa asiaa.

    VastaaPoista