III Kohtaaminen

Marraskuun kohtaaminen järjestettiin perinteikkäässä Hämeenkylän Kartanossa. Kartanon historia ulottuu 1500- luvulle asti ja erittäin moninaisten vaiheiden jälkeen kartano on nykyään kokous- ja juhlahotellina. Lisää itse kartanosta: www.hameenkylankartano.fi

Ensimmäinen päivä vietettiin vanhan pääkartanon tiloissa. Salpauksen Mia Mukkula antoi viimeiset vinkit lähetyvään tutkinnon 1. osan materiaalien palauttamiseen.
Tila olikin sanalla sanoen perinteinen ja sen pystyi kokemaan kaikilla aisteilla.

 Pöytiin tarjoiltu lounas syötiin etukartanon hieman modernimmissa tiloissa.



 Lounastauon ja ratsastustunnin jälkeen jatkoimme Mikan johdolla päivän aihetta.


Päivän aihe oli kuitenkin hyvinkin nykyaikainen. Mika Tonder käsitteli tuotteistamista ja päivän lopuksi käytiin läpi tiukka paketti digitaalisen maailman eri ominaisuuksista.



Tuottaminen voi olla palvelun rakennusprosessi
Palvelutuotteen tulee olla monistettavissa toisessa samanlaisessa yksikössä. Esim. ajankäytön tehostaminen. Dokumentoi siis niin hyvin, että se voidaan monistaa toisessa paikassa! Dokumentoidaan asiat tilanteessa, jotta ne tulee dokumentoitua siten, kuinka ne on tekohetkellä ajateltu. Dokumentoinnin ja informaation puutteet aiheuttaa usein sekaannusta ja tehottomuutta.
 


Jokainen osaa oman alansa hyvin ja substanssiosaaminen on hyvä omassa hommassaan. Mutta sinulle itsestään selvä asia ei ole kaikille muille alan osaajille itsestäänselvyyksiä. Varmista, että kaikilla on sama näkemys asiastasi!
 



Innovaatiot ei koskaan ole sattumaa. Aina on taustalla systemaattista työtä.

Oppiminen ja kehittäminen täytyy voida soveltaa yrityksen kulttuuriin.




Kun on luvattu jotain, sen jälkeen sitten myös tehdään. Asiakkaan näkökulmasta arvolause on lupaus ongelman ratkaisemisesta. Organisaation näkökulmasta kun ollaan jotain luvattu, lupaus on lunastettava. Brandi tarkoittaa mainetta, yrityksen logoa ja lupausta.
Jos organisaatio lupaa tehdä asian tietyllä tavalla, on jokaisen organisaatioon kuuluvan henkilön sitouduttava lupaukseen. On oltava sisäistettynä jokaisen tekijän takaraivoon jokaisessa hetkessä.
 





Blueprinttauksen avulla voidaan dokumentoida kehitystöitä ja käyttää työvälineenä palvelutuotteen monistamisessa.



Halusimme tai emme, olemme sosiaalisen median ja sähköisen maailman ympäröimiä.




Jakopalvelut- nykyäajan sähköiset ilmoitustaulut. Voidaan kerätä artikkeleita ja kiinnostavia tiedonlähteitä yhteen helposti saatavaan sivustoon.


Julkaisupalvelut- keinoja joilla voidaan julkaista omaa tietoa. Blogin kirjoittaminen on yksi tapa muuttaa hiljaista tietoa eksplisiittiseksi tiedoksi.


Mikroblogipalvelut, esim. Twitter. 160 merkkiä mihin voi tiivistää asiansa. Twiittaaminen on kuin bussilastillinen ihmisiä joista jokainen puhuu, mutta kukaan ei kuuntele. Valmiiksi suodatettua tietoa joka ohjaa lukijansa kiinnostavan tiedon luokse.


Wiki tarkoittaa yhteinen, yhdessä tehty. Kollaboratiivinen kirjoitustyökalu. Voidaan tehdä asioita yhdessä yhtä aikaa. Miljoonat ihmiset käyttää ja jos löytävät jostain artikkelista virheen, he korjaavat ne. Sosiaalisen paineen kautta muodostuu yhteinen näkemys joka on lähimpänä totuutta.

Pinterest, instagram, Youtube. Mediapalvelut. Kuvien, äänen ja videoiden jakamiseen luotu palvelu.


Yhteisöt, esim Facebook. Palvelu johon voit kerätä kaverit joiden kanssa voit keskustella ja jakaa kokemuksianne. Teitä valvotaan koko ajan. Dataminingin avulla kerätään tietoa ja voidaan kohdentaa markkinointia.


Virtuaalimaailma- palvelut. Esim. Secondlife.Täällä se virtuaali-Mika seisoo kolmtatta vuotta naispuolisen brittipunkkarin ahdisteltavana Yalen käytävällä...


VoIP- palvelut. Voice over Internet Protocol. Esim. Skype, Lync, GoToMeeting jne. Netin kautta toimivat videopuhelupalvelut äänen ja kuvan kanssa.


Linkkiä klikkaamalla saat pääset selailemaan Mikan kaikkia päivän slideja

KLIK!



Ensimmäinen päivä oli hyvinkin teoriapainotteinen, joten Saara Utin toinen päivä oli hyvää vastapainoa käytännönläheisyydellään. Saaran materiaalia pääset tarkastelemaan linkistä: KLIK!

Saara esitteli palvelupolun edellisenä iltana ennen illallista. Näin pääsimme käytännössä kokemaan eri aisteilla kuinka moneen erilaiseen osaan palvelukokemus voidaan jakaa.






















1 kommentti:

  1. Huomenna nähdään taas, innostavat kurssipäivät tulossa tähän harnaaseen marraskuuhun

    VastaaPoista